הזכות לבחור מוצר וסוכן פנסיוני

הזכות לבחור מוצר וסוכן פנסיוני

לרובנו צמד המילים 'סעיף 20' בחוק הפיקוח על קופות גמל אולי לא אומר הרבה,

אבל תתפלאו לדעת כמה הוא משמעותי וחשוב עבורנו.

סעיף 20 מקנה לנו את האפשרות לבחור כל מוצר חיסכון פנסיוני שנרצה (קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל) ובאילו תנאים שנמצא (כולל הטבות דמי ניהול), גם דרך הסוכן של המעסיק.

דעו כי זכותכם לבחור בכל מוצר חיסכון פנסיוני התואם את הצרכים שלכם וכי אתם רשאים לעבור לכל חברה שתיתן לכם את התנאים הטובים ביותר.

לאחרונה, התגלו מקרים רבים של עובדים שקיבלו הצעה אטרקטיבית יותר עם הטבות בדמי הניהול ופנו למעסיק או לסוכן שעובד איתו בבקשה לנייד את הכספים וההפקדות למוצר פנסיוני בחברה אחרת ונתקלו בסירוב לאור העובדה שסוכן הביטוח של המעסיק עובד עם חברה מסוימת. במקרה הזה, העובדים מרגישים "שבויים" הן בידי סוכן הביטוח שמונע מהם את הבחירה לבחור מוצר חיסכון פנסיוני

​ ואת תנאי הניהול והן בידי המעסיק שמפנה בחזרה לסוכן. סעיף 20 לחוק הפיקוח קובע שמעסיק או שלוחו, דוגמת סוכן ביטוח, אינם יכולים לאסור על עובד לבחור את המוצר הפנסיוני ולמנוע הטבת דמי ניהול או הטבה אחרת שהוסכמה בינו לבין החברה שבה הוא מעונין להפקיד את כספי החיסכון. הדין בגין הפרה של ההוראה הזו לחוק הוא מאסר או קנס על המעסיק של יותר מ-1.8 מיליון ש"ח.

המקרה של יניב (שם בדוי) מדגים היטב מתי המעסיק והסוכן עוברים על הוראת החוק: יניב, עובד חדש יחסית בחברה, ביקש להעביר את כספי החיסכון הפנסיוני שלו מקרן אחת לקרן אחרת. מחלקת השכר, בשם המעסיק, מסרה לו כי העברת הפקדות לקרן פנסיה אחרת מבוצע באמצעות הסוכן שנבחר על ידי המעסיק. הסוכן אמנם אמר ליניב שהוא יוכל להעביר את הכספים לקרן החדשה, אך לא יהיה זכאי להטבה בדמי הניהול שהבטיחה לו הקרן אליה הוא רוצה לעבור. הסוכן הסביר לו כי מוטב יעשה אם פשוט יישאר בקרן בה הוא נמצא. ברור במקרה הזה שהמעסיק והסוכן עברו על הוראת החוק – למעסיק אסור למנוע מתן הטבה של דמי ניהול שסיכם העובד עם קרן פנסיה מסוימת, והסוכן, המספק שירות תפעול למעסיק, לא יכול לגלגל את העלות הזו על העובד. בזכות  ההתעקשות של יניב, המעסיק שלו התרצה לבסוף ובכך חסך יניב הרבה מאוד כסף לטובת החיסכון הפנסיוני שלו.

אם הסוכן של המעסיק שלכם לא מאפשר לכם לבחור את החיסכון הפנסיוני המתאים לכם, לא נותן לכם לבחור את החברה בה תפקידו את כספיכם ומונע מכם הטבת דמי ניהול​ לה אתם זכאים, הראו לו את סעיף 20  כפי שהוא מופיע באתר רשות שוק ההון. אם הסוכן אינו נענה לבקשתכם, באפשרותכם לפנות למחלקת פניות הציבור ברשות שוק ההון במוקד טלפוני 3002* או להעביר מידע, תוך שמירה על אנונימיות, לקו הצדק הפנסיוני של המפקחת על הביטוח באינטרנט. לחילופין, מי שמעוניין שתלונתו תיבדק ישירות מול המעסיק או הסוכן יכול להגיש תלונה באמצעות מערכת הפניות המקוונת של המפקחת על הביטוח. שימו לב כי בירור התלונה באופן זה, בניגוד להעברת המידע לקו הצדק הפנסיוני, ידרוש מסירת פרטים מלאים וחשיפתם כלפי המעסיק והסוכן.

זכרו כי הסוכן של המעסיק שלכם חייב לתת לכם את הבחירה מאחר שהוא פועל בשם המעסיק המחויב לכך לפי חוק. יחסי העבודה מתקיימים בינכם לבין המעסיק שלכם ועליו מוטלת החובה לציית לסעיף 20 ולאפשר לכם לבחור באופן חופשי ובלעדי את המוצר הפנסיוני ותנאי הניהול שלכם. הראו למעסיק את דף המידע למעסיקים שפרסמה המפקחת על הביטוח והתעקשו על זכותכם לבחור את החיסכון הפנסיוני עם התנאים הטובים ודמי הניהול המשתלמים ביותר עבורכם! אם תעמדו על זכויותיכם, תוכלו להביא לחיסכון של עשרות או אפילו מאות אלפי שקלים לטובת החיסכון הפנסיוני שלכם.​

*הכתבה נכתבה באדיבות משרד האוצר

Reader Interactions