מיסוי ביטקוין ומטבעות דיגיטליים בישראל – שאלת מיליון הדולר (או ביטקוין)

מיסוי ביטקוין ומטבעות דיגיטליים בישראל – שאלת מיליון הדולר (או ביטקוין)

אם אתם משקיעים בביטקוין אתם בטח מומחים בשוק, בטכנולוגיה, ובמסחר בקריפטו. אולם, על מנת לעמוד בכל דרישות החוק בישראל – עליכם להכיר גם את עולם המס. הקריפטו הוא אולי חלק מהמערכת הפיננסית של העתיד, אבל הוא חלק ממערכת המיסוי המסורתית, רשות המיסים הישראלית הביעה את עמדתה פעמים רבות כי מסחר, השקעה או כל פעילות במטבעות דיגיטליים חייבת במס ולכן חייבת בדיווח.

וכשזה מגיע למיסוי התחום עמדת רשות המיסים פשוטה: כל תושב ישראלי צריך לדווח על רווחים והפסדים על עסקה (ובכלל זאת פעולת המרה של קריפטו בקריפטו – למשל המרה של ביטקוין באיתריום) שנעשתה במטבע דיגיטלי כלשהוא.

חשוב להדגיש שהאחריות לדיווח היא עליכם. אי דיווח על הפעילות חושף אתכם להליכי אכיפה מול רשות המיסים. מכרתם או המרתם מטבעות דיגיטליים שברשותכם? אם התשובה לכך היא כן, חלה עליכם החובה לדווח על העסקה לרשות המיסים, ולוודא מהי חבות המס שלכם על העסקה.

איזה מס חל על התחום?

רשות המיסים מתייחסת אל המטבעות הדיגיטליים (ביטקוין או כל מטבע קריפטוגרפי אחר) כאל נכס ולא כאל מטבע כמו מט"ח. מבחינה מיסויית מכירת ביטקוין דומה יותר למכירת נדל"ן עם שווי ידוע, מאשר לעסקת מט"ח (כגון המרה של דולר לשקל). לכן, חלים על הפעילות בקריפטו כללי מיסוי של עסקאות בנכסים, הכוללים חובת דיווח, והמיסוי החל הוא מס רוחי הון העומד בישראל על 25%.

על איזה סוגי פעילות יש לדווח?

מס הכנסה מחייב דיווח על כלל אירועי המס אשר התבצעו במהלך שנת המס. הכלל הבסיסי לזיהוי פעולה הגוררת אירוע מס הוא עיקרון המימוש: אם בעקבות פעולה שביצעתם במטבע דיגיטלי, נוצר ערך, אז מדובר באירוע הגורר חובת מיסוי. אגב, בגלל שמימוש יכול להתבצע במגוון רחב של פעילויות, גם אם אתם מחזיקים לטווח אורך (מבצעים HODL) שווה לבחון את הפעילות שלכם ולוודא שאין לכם אירועי מס בתיק ההשקעות שלכם המחייבים דיווח.

אירועי מס המחייבים דיווח:

  • מכירת קריפטו עבור שקלים/ דולרים או כל מטבע פיאט (מט"ח) אחר.
  • תשלום בקריפטו/ ביטקוין עבור מוצרים או שירותים.
  • המרת קריפטו בקריפטו אחר (למשל המרה של איתריום לליטקוין).
  • כריית ביטקוין או כל מטבע אחר.
  • קבלת תשלום בקריפטו/ ביטקוין.

מה לא נחשב לאירוע מס:

  • קניית קריפטו (בפיאט – שקל/ דולר וכו') ואחזקתו.
  • העברת קריפטו בין שני ארנקים שברשותכם.
  • העברת קריפטו שבבעלותכם מחשבון שלכם לחשבון אחר שלכם.
  • אחזקת מטבעות כגון ביטקוין בארנק דיגיטלי.

למשל רכישה של פיצה ותשלום בביטקוין, היא אירוע מס – למעשה המרתם ביטקוין לשקלים בהתאם למחיר של הפיצה שנרכשה (המחיר שלה). זו בעצם פעולה של מימוש בה מכרתם או המרתם את הביטקוין לשקלים, ולכן היא מהווה אירוע מס. 

מצד שני, העברה של מטבע איתריום או ביטקוין מאחת הבורסות בו סחרתם לארנק הדיגיטלי שלכם אינה מהווה אירוע מס ואינה מצריכה דיווח.

מה עושים עם אירועי המס?

כשיש בידיכם את המידע הכולל על אירועי המס שלכם לאורך שנת המס, הגיעה העת לברר האם היו לכם הפסדים או רווחים מעסקאות שביצעתם לאורך השנה. בשביל זה, צריך לעבור על כל עסקה ועסקה, ולקבוע מה השער הבסיס בו היא נעשתה, על מנת לראות אם יש רוח או הפסד מהעסקה, כלומר – האם המטבע נמכר בשווי גבוה יותר מהשווי בו הוא נרכש – ואז יש רווח שחייב במס, או לא – ואז יש הפסד.

את הרווחים והפסדים יש לסכום יחד, מהסכום הזה נגזרת חבות המס שלכם.

לא הכל שחור

לרבים מהמשקיעים במטבעות דיגיטליים יש הפסדים. גם על ההפסדים כדאי לדווח כי ניתן לקבל החזרי מס מרשות המיסים ולהזדכות עליהם מול רווחים אחרים. את הפסדים ממטבעות קריפטוגרפים ניתן לקזז מול רווחי הון אחרים – כגון רווחים ממניות (אם ממסחר בבורסה או מתוכניות אופציות לעובדים), רווחים הנוצרים ממכירת דירה או כל נכס נדל"ן אחר.

אז מה עושים?

נכון שתהליך הדיווח נשמע מאוד מורכב, והשימוש ברואה חשבון קריפטו (מומחה) יכול להיות יקר, אבל ישנם פתרונות שנועדו להקל עליכם ויכולים לחסוך לכם זמן ולא מעט כסף.

BloxTax פיתחה מערכת דיגיטלית אשר מבצעת עבורכם את כל הפעולות הנדרשות לדיווח מס בישראל על מטבעות דיגיטליים, המערכת מתחברת לבורסות השונות ואוספת עבורכם את כלל אירועי המס (וכל ההוצאות הניתנות לקיזוז) עליהם יש לדווח. לאחר מכן המערכת המחשבת את החבות ומנפיקה את כל האישורים והאסמכתאות הנדרשות לדיווח ע"פ חוק. את הדיווח עצמו ניתן גם לעשות דרך BloxTax  בדיוק בהתאם לדרישות רשויות המס בישראל, ואם ישנם החזרים, הם יגיעו ישירות לחשבון הבנק שלכם.

*הכותב הוא מנכ"ל מייסד של BloxTax, חברת טכנולוגיה המציעה שירותי הכנה והגשת דו"חות מס בתחום המטבעות הדיגיטליים (ביטקוין) בהתאם לדרישות רשות המיסים ובהתחשב במגני המס וההטבות שקיימות למשקיע, ודיווח לרשות לפי כל הנהלים.

Reader Interactions